چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

مراد عنادی: پس از مذاکرات مهرماه سال گذشته بین آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی با سرگئی کرینکو همتای روسی خود در مسکو و به ویژه قول طرف روسی مبنی بر راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه بوشهر در شهریور ماه سال جاری و راه‌اندازی قطعی آن در آبان ماه امسال چنین تصور می‌شد که

بالاخره انتظار طولانی مدت از سال 1999 تاکنون در مورد آغاز فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به سر آمده. این نیروگاه با ظرفیت 1000 مگاوات برق فعالیتش را شروع خواهد کرد. نکته جالب‌تر اینکه در همان مقطع یعنی مهرماه سال گذشته سرگئی شماتکو رئیس شرکت روسی اتم استروی اکسپورت نیز در مصاحبه‌ای از تحویل سوخت اتمی نیروگاه به ایران در ماه مارس 2007 خبر داد.
با وجود این توافقات نه تنها سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در موعد مقرر یعنی شش ماه زودتر از راه‌اندازی نیروگاه به ایران حمل نشده است که مقامات مسئول روسی از جمله سرگئی کرینکو رئیس آژانس انرژی اتمی و کیسیلیاک معاون وزیر خارجه روسیه هر دو در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی یعنی بر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در 2 ماه آینده آن را بلندپروازانه دانسته اعلام کرده‌اند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا پیش از سال 2008 میلادی امکانپذیر نیست.
هر چند روسها در صددند با طرح بهانه‌های تکراری  خلف وعده خود را توجیه نمایند با وجود این به نظر می‌رسد در سیاست روس‌ها برای مشمول مرور زمان ساختن نیروگاه بوشهر متغیرهای ذیل دخیل هستند که عبارتند از: 1 - تلاش مسکو برای تبدیل‌کردن موضوع تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به ابزاری برای چانه‌زنی با آمریکا. 2 - مذاکرات اخیر بوش و پوتین در ایالت مین. 3- جلب نظر برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس که به علت تبلیغات منفی آمریکا نگران راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هستند. 4 - بازنگاه‌داشتن پرونده ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر به عنوان اهرمی برای امتیازخواهی از ایران. 5 - مرتبط ساختن راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با فعالیت هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با 1+ 5.
البته این متغیرها  همگی مورد خواست مسکو نیستند چرا که برخی از آنهابراساس خواست و اعمال فشارهای آمریکا به ناچار در دستور کار روسها قرار گرفته است با وجود این به نظر می‌رسد این موارد تنها یک روی سکه هستند چرا که روی دیگر سکه که مسکو نبایستی از آن غافل باشد تأثیرات منفی عملکرد روسیه در تکمیل نیروگاه بوشهر نزد دولت و ملت ایران است. از انجا که ایرانیان به نیروگاه بوشهر به عنوان نماد همکاری دو ملت بزرگ و دارای سابقه تاریخی همکاری دوجانبه می‌نگرند تأخیرهای مکرر روسها درراه ‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر کم‌کم افکار عمومی ایران را به این سمت سوق می‌دهد که مسکو بیش از آنکه در گیر و دار مشکلات فنی را‌ه‌اندازی نیروگاه بوشهر باشد گرفتار ملاحظات سیاسی است.
کد خبر 25834

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز